Cum să scapi de backlink-uri dăunătoare și cum să-ți scazi spam score-ul

Publicat de MarianBuzarnescu pe

Când vine vorba de SEO majoritatea lumii se vă axa pe analiza cuvintelor cheie și optimizarea conținutului pentru acestea. Însă mai există și alte metrici de care Google ține cont atunci când decide ce rezultate să urce în susul paginii în urma unei căutări. Cum ar fi viteza de încărcare a paginii, aspect pe care mulți îl ignoră mai ales când oferă servicii de SEO către clienți fară cunoștințe în domeniu. Sau spam score-ul, noțiune de care unii nici nu au auzit sau nu înțeleg cum funcționează. Din fericire, despre asta este articolul ăsta: cum să-ți scazi spam score-ul și prin asociere, cum să scapi de backlink-uri dăunătoare. Dar să o luăm de la început.

Backlink-urile, sau linkuri de intrare cum am auzit că le mai numesc unii, sunt link-uri dintr-o pagină web către alta. Daca nu știți ce e un link, poate articolul ăsta nu e cel mai potrivit pentru voi. Practic, un backlink reprezintă o referință atunci când scrii un articol, spre exemplu, și vrei să atribui sursele de unde ți-ai luat informațiile. Cum m-am inspirat eu din articolul ăsta despre backlink-uri. Backlink-urile asigură conectivitatea dintre website-uri, căci până la urma, despre asta este internetul.

De ce sunt importante backlink-urile?

Motoarele de căutare(vezi Google) consideră baclink-urile drept un vot de încredere. Cu cât un articol are mai multe trimiteri la el din surse externe, cu atât motoarele de căutare îl văd că pe o resursă valoroasă, cu informație importantă. Și prin urmare, îl vor ridica mai sus în motoarele de căutare. Dar acest lucru nu este mereu cazul, deoarece contează și calitatea backlink-urilor care trimit către respectivul articol. Pentru că da, există și backlink-uri dăunătoare, și uneori dacă ai astfel de backlink-uri către site-ul tău, s-ar putea să fii penalizat de motoarele de căutare. Fix despre asta vorbesc eu în articolul astă, despre cum să scapi de backlink-uri dăunătoare.

Pentru că, așa cum ziceam la început, există mai multe metrici de care țin cont motoarele de căutare. Backlink-urile contribuie în mod direct la câteva dintre acestea, cum ar fi spam score-ul, dar și la alte metrici precum DA și PA.

Ce înseamnă DA și PA?

DA înseamnă Domain Autority iar PA înseamnă Page Authority. Practic sunt metricile care au înlocuit pagerank-ul. Dar asta este altă discuție. S-o luăm cu cea mai importantă: Domain Authority. Adică, în traducere liberă, asta ar însemnă Autoritatea Domeniului. Care, mai concret, ar însemnă „cât de multă încredere au motoarele de căutare în domeniul pe care se regăsește o informație”. Page Authority este la fel, doar că pentru o singură pagină (articol). DA este mai relevant căci se raportează la tot conținutul de pe un anume website. PA este mai puțin important și poate fi crescut artificial mai ușor. Dar din nou, asta este altă discuție.

Cum se calculează DA si PA?

DA și PA e calculează pe o scară de la 1 la 100. Când iți creezi un site, începi cu 1 și apoi crești. Este ușor să ajungi la 10, spre exemplu, dar apoi devine mai greu să ajungi la 20, și din ce în ce mai greu pe măsură ce DA-ul creste, fiind practic imposibil să atingi 100, scor pe care îl au site-uri ca Facebook sau YouTUbe. Sunt mai mulți factori care se iau în considerare când se calculează DA și PA, însă unul dintre cei mai importanți o reprezintă backlink-urile către site-ul sau articolul respectiv.

Important: DA și PA nu sunt metrici oficiale luate în considerare de Google, sunt calculate de către MOZ folosind un algoritm foarte complicat și inteligență artificială. Însă deși Google nu se raportează la aceste metrici când decide ordinea afișării rezultatelor pe paginile de căutare, marketerii se pot folosi de DA și PA pentru a analiza competitorii și a descoperi noi oportunități de creștere.

Dar știți de ce ține Google cont? De spam score.

Ce este spam score-ul?

Spam score-ul este un alt instrument prin care se poate măsura calitatea unei pagini web. Spam score-ul se calculează procentual, de la 0 la 100. Spre deosebire de DA și PA, aici scorul trebuie să fie cât mai mic, chiar 0. Sau până în cel mult 3%. Cu cât e mai mare, cu atât domeniul respectiv nu este considerat ca fiind de încredere de către motoarele de căutare.

Spam score-ul se calculează în funcție de calitatea link-urile ce vin spre un anumit domeniu. Adică, cu cât ai mai multe backlink-uri cu un spam score mare care duc la domeniul tău, cu atât vei avea un spam score mai mare și Google și prietenii lui vor spune că și tu faci spam. Stiu, e un cerc vicios. Însă există site-uri de pe care poți cumpăra backlink-uri, asta e singurul lor scop. Iar motoarele de căutare s-au prins că acele backlink-uri cumpărate nu sunt organice și a început să taxeze site-urile care au astfel de backlinkuri.

Iar acum, anumiti oameni se pot folosi de astfel de servicii pentru a cumpara backlink-uri catre site-urile competitorilor, ca sa le creasca astfel spam score-ul si, indirect, sa le scada increderea in „ochii” motoarelor de cautare. Etic? Absolut deloc. Insa este o situatie cu care te poti intalni, deci e bine sa stii cum să scapi de backlink-uri din astea daunatoare.

Raport Backlink-uri Semrush
Raport Backlink-uri Semrush

Ca să fac un mic rezumat la ce am spus mai sus, backlink-urile sunt importante, iți aduc trafic direct și în același timp contribuie la metrici precum DA și PA și spam score care te fac mai credibil în ochii motoarelor de căutare și a oamenilor cu puțină experiență în domeniu. Însă, este important ca acele backlink-uri să fie bune. Adică să vină din surse sigure. Și spre deosebire de alte aspecte SEO pe care tu le poți controla intern, cu backlink-urile e mai greu, venind din surse externe. Deci, cum să scapi de backlink-uri nașpa?

Din fericire pentru voi, Google are un instrument cu ajutorul căruia puteți înlătură backlink-urile de proastă calitate care vă influențează negativ spam score-ul. Dar înainte să trecem la asta, simt că mai trebuie să răspund la câteva întrebări.

Desi dacă ai citit până aici, aș fi crezut că știi deja asta. Spre exemplu, eu ca să văd la prima mână DA, PA și spam score-ul unui site, am instalată extensia de Chrome de la Moz, și anume MozBar. Dacă dați click pe una dintre acele metrici, vă va duce la un raport mai detaliat care include și backlink-uri. Însă pentru a putea vedea lista completă, este necesară versiunea premium de la Moz.

Screenshot raport rapid MozBar
Screenshot raport rapid MozBar

Există mai multe tool-uri, atât gratuite cât și plătite, pe care le poți folosi în acest sens. Eu spre exemplu folosesc Ubersuggest pentru a face audituri la site-uri, inclusiv pentru a vedea backlink-urile. Dar, cum ziceam, există mai multe astfel de tool-uri, unele mai precise ca altele.

După ce ai făcut un audit site-ului tău, poți vedea în rapoarte câte backlink-uri sunt spre acesta. Ai posibilitatea de a vedea atât backlink-urile individuale dar și domeniile care trimit spre site-ul tău. Diferența este că, pe un anumit domeniu pot exista mai multe trimiteri. Asta ne vă fi folositor mai târziu. Uite un exemplu de raport mai jos.

Raport backlink-uri spre site-ul meu
Raport backlink-uri spre site-ul meu

Cum îți dai seama care backlink e nașpa?

Aici e mai complicat. Și poate fi mult research de făcut, în funcție de câte backlink-uri ai. Te poți ghida după metricile mai sus menționate: PA, DA, spam score. Evident, că un backlink de pe un site cu spam score ridicat, iți vă creste și ție spam score-ul. Și asta nu e bine.

Cel mai sigur este să intri pe toate domeniile pe care nu le recunoști, individual, și o să-ți dai seama destul de repede care este dăunător. În teorie. Sau poți apela la un specialist să facă asta. Gen eu. E posibil că o parte din acestea nici să nu mai existe, în tocmai pentru că Google le-a identificat că fiind dăunătoare, dar să fi rămas indexate link-urile. Știu, e complicat. Algoritmul e complicat.

Asta e o întrebare foarte bună. O explicație ar fi că, pe internet, există o sumedenie de „boți” cum îi numim noi, care sunt folosiți pentru diverse lucruri. Unii sunt benefici, ajută la indexare și alte chestii de genul. Alții sunt făcuți cu scopuri nu chiar benefice. Cum ar fi să fure date. Sau să păcălească oameni să cumpere chestii dubioase care nu există. Sau pur și simplu, există boți creați cu simpla intenție de a face rău altor site-uri. Sunt și oameni răi pe internet, nu ai ce face.

O altă explicație este că, există servicii prin care poți cumpără backlink-uri. Și probabil primul tău gând ar fi „wow, serios? Ce tare, îmi pot creste foarte repede credibilitatea site-ului, de ce nu știam de asta până acum?”. Ei bine, nu e chiar așa. Pentru că Google e mai deștept decât ai crede, și își dă seama foarte ușor dacă ceva de genul se întâmplă.

Practica asta a fost combătută foarte repede de către motoarele de căutare, iar acum pentru a fi descurajată, Google și prietenii lui „taxează” site-urile care recurg la astfel de practici. Singura problemă este că, acum poate fi folosită ca o „armă”. Spre exemplu, competitorii tăi pot cumpăra backlink-uri dăunătoare spre site-ul tău doar pentru a-ți crește spam score-ul și a de penaliza motoarele de căutare. Foarte urât. Deci, să trecem la ideea principală a acestui articol: cum să scapi de backlink-uri.

Din fericire pentru voi, tot Google a creat un tool care are acest scop. Dar înainte de a vă învăța cum să scapi de backlink-uri, trebuie să fac o atenționare:

Acest tool ar trebui folosit cu mare grijă, deoarece poate avea un impact mare asupra metricilor site-ului vostru. Spre bine, sau spre rău, depinde cum o folosiți. Ar trebui folosită ca ultima măsură, în cazul în care nu aveți alternative. Și chiar și atunci, poate funcționa împotriva voastră.

Înainte de a recurge la acest tool, v-aș recomanda să încercați să luați legătură cu administratorii domeniilor de pe care vă vin backlink-urile dăunătoare și să îi rugați să le scoată. Uneori asta poate fi ușor, spre exemplu eu am un backlink de pe un site cu un spam score mare, care vine de la o persoană pe care o cunosc: Dana. Și asta este pentru că nu are un domeniu propriu, și folosește platforma Blogspot pentru site-ul ei. Deci nu are nici un fel de control asupra acestuia. De asta eu recomand mereu să aveți domeniu propriu, dar asta e altă discuție. În cazul acesta, deși apreciez faptul că Dana m-a menționat în unul sau mai multe din articolele ei, o pot ruga să pună „no-follow” pe link-uri pentru a nu-mi fi afectat spam score-ul site-ului meu. În cazuri mai puțin fericite că acestea, puteți încercă să folosiți datele de contact de pe site-urile respective pentru a intra în contact cu administratorii.

Și în caz că nu merge asta? Cum să scapi de backlink-uri dacă nimic altceva nu a funcționat?

Cum vă ziceam, are Google un tool pentru asta. Procesul se numește „disavow” în engleză, nu mă întrebați cum se traduce, nu știu. Nici Google nu știe. Tool-ul îl puteți găsi aici.

Și este foarte ușor de folosit. Tot ce trebuie să faceți este să urcați un fișier .txt (gen făcut cu Notepad) unde să treceți backlink-urile pe care vreți să le ignore motoarele de căutare la indexare. Practic, puteți să îi spuneți lui Google să pună „no-follow” pe backlink-urile care nu vreți să fie contorizate pentru site-ul vostru. Magie, știu.

Tool-ul acesta ține de Search Console, pe care ar trebui să îl aveți activat pentru site-ul vostru. Iar dacă aveți mai multe site-uri, asigurați-vă că ați selectat proprietatea corectă atunci când vreți să urcați un fișier .txt.

Tool pentru înlăturat backlink-uri de la Google - cum să scapi de backlink-uri
Tool pentru înlăturat backlink-uri de la Google – cum să scapi de backlink-uri

Selectați contul asociat site-ului pentru care vreți să scoateți backlink-urile din lista aia pe care am evidențiat-o eu cu galben. De asemenea:

În fișierul .txt trebuie respectate câteva reguli:

  • Fiecare backlink trebuie trecut pe o linie nouă;
  • Nu trebuie folosit nici un caracter pentru a marca sfârșitul link-ului, doar trecerea la un nou rând;
  • În caz că vreți să scoateți toate backlink-urile de pe un anumit domeniu, puteți folosi sintagma „domanin:exemplu.com” (fară ghilimele) și asta vă ignora toate backlink-urile care vin de pe un anumit domeniu;
  • Numele fișierului .txt nu este important.

Vă pun mai jos un exemplu. Eu am folosit direct sintagma cu „domain:” că să mă asigur că nu vor apărea de pe acele domenii alte backlink-uri pe viitor.

Google Disavow Tool - cum să scapi de backlink-uri - exemplu document .txt
Google Disawov Tool – cum să scapi de backlink-uri – exemplu document .txt

După ce ați făcut asta, trebuie să urcați fișierul pe link-ul acesta. Și asta e tot.

Dar este totuși neclar în cât timp se vor indexa modificările. Eu am primit email de confirmare în mai puțin de 24 de ore, însă nu știu sigur dacă a și intrat în efect în intervalul acela.

Cum arată după ce ați urcat fișierul .txt
Cum arată după ce ați urcat fișierul .txt

Puteți updata fișierul ulterior, adică puteți urca altul cu backlink-uri adăugate în acesta. Dar nu este clar ce se întâmplă dacă scoateți backlink-uri din listă, Google nu a menționat dacă acestea vor fi făcute înapoi link-uri normale sau rămân „no-follow”.

De asta vă ziceam că ar trebui să folosiți acest tool cu precauție, și doar ca o ultimă măsură.

Și cam asta e tot. Acum știi cum să scapi de backlink-uri dăunătoare. Spuneți-mi mai jos dacă a funcționat metoda pentru voi. Și, dacă nu vă descurcați, puteți oricând să apelați la serviciile mele 🙂

Și dacă vrei mai multe informații utile, aruncă un ochi pe restul blogului!


4 comentarii

csimion70 · 25/05/2023 la 13:34

dar pentru wordpress exista exista vreun plugin care sa adauge automat Rel=nofollow la aceste backlinkuri toxice?

    MarianBuzarnescu · 08/06/2023 la 11:20

    Din nefericire nu, nu se pot face schimbări la conținut pe site-uri care nu ne aparțin, deci singura opțiune este să îl rugăm pe Google să le ignore.
    Ar fi și posibilitatea să apelăm administratorii site-urilor pe care apar aceste link-uri, însă slabe șanse să primim un răspuns. Acele site-uri malițioase nu sunt făcute de oameni dornici să ajute 🙂

alex · 09/05/2024 la 20:43

Te salut mia placut cum ai explicat in articol, intradevar siteurile mai populare sunt spamate des.

In cazul meu o agentie a vrut sami cumpere siteul si fiindca am refuzat sal vand, a vrut sami dea o corectie,

Mam trezit cu peste 300 de backlinkuri,Exact cum spuneai agentiile folosesc aceste tehnici ca arme. sa te sperie sa vinzi.
Treaba este ca chiar daca am dat disavow la acele domenii inca nici un rezultat nici o miscare.
Au trecut 5 luni de zile si nici un rezultat. Agentiile cu asta se ocupa spameaza apoi iti cer bani sa te scape de scorul de spam.

Sa sti ca mia placut cea ce ai relatat in articol. foarte adevarat.

    MarianBuzarnescu · 14/05/2024 la 15:33

    Mă bucur că ai găsit informația utilă.
    Din nefericire am observat și eu că se mișcă lucrurile foarte greu recent, am făcut procedura pentru un coleg acum câteva luni și încă nici o schimbare…

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.