Dune 2021 – Recenzie film – păreri, impresii, merită?

Publicat de MarianBuzarnescu pe

Adaptare a romanului SF al lui Frank Herbert, despre fiul unei familii nobile încredințate cu protecția celui mai valoros atu și cel mai vital element din galaxie. Așa sună tag-line-ul filmului Dune, care doar ce a apărut în cinematografe acum, pe 22 octombrie 2021. Eu am fost la avanpremieră, la Inspire Cinema VIP (adică ăla din mall-ul din Craiova). Iar acum, evident, o să-mi dau cu părerea despre el în articolul de mai jos.

Nu mai fusesem la o avanpremieră de când s-a lansat Miami Bici. Și uitasem cât de mișto e experiența din sala de cinema, pe scaunele alea confortabile, cu popcornul și berea cola lângă tine, și alți oameni în jur, veniți și ei să vadă același film.

Full disclosure, nu am citit Dune (cartea), deși știu de existența acestui univers pentru că a avut o popularitate inimaginabilă de la lansare. M-am jucat puțin jocul Dune, când eram mic și fără barba, dar nu-mi amintesc foarte multe detalii. Deci părerea mea proprie și personală vine din prisma unui om care a văzut doar filmul, deci o să încerc să mă leg doar despre asta, încercând să fac abstracție de la acuratețea scriptului sau alte elemente de genul.

Dune 3d (2021) – Filmul

Posterul filmului Dune 3D (2021), sursa:  imdb.com
Posterul filmului Dune 3D (2021), sursa: imdb.com

Avem aici un film regizat de către Denis Villeneuve. Poate îl știți din alte titluri cum ar fi Blade Runner 2049 sau Arrival. De aici mi-am făcut primele așteptări cu privire la film. Și anume că vă conține secvențe foarte „dramatice”, și trase de păr. Am avut dreptate? Citiți mai departe pentru a afla. Adaptarea scenariului a fost făcută de Jon Spaihts, Denis Villeneuve și Eric Roth.

Acum să trecem la cast. Îl avem în rolul principal pe Timothée Chalamet, un actor tânăr, mai tânăr ca mine chiar. Atât de tânăr încât eu nu mai auzisem până acum de el, deși dacă mă uit pe pagina lui de IMDb văd că a apărut în o grămadă de titluri. El joacă rolul prințului, Paul Atreides, care este aparent și „alesul”, sau Mesiah sau ceva de genul. Și desigur, joacă rolul adolescentului răzvrătit, care nu e neapărat fericit de ce i se întâmplă în viață. Și nici nu pare să știe ce face cu viața lui. Sau în general. Dar mulțumită dezvoltării de caracter tipic hollywoodiană, își găsește chemarea și devine un fel de semi-zeu bun la toate.

Maica-să, în film, adică Lady Jessica Atreides este jucată de către Rebecca Ferguson. Pe ea probabil o știți din filme precum Mission Impossible, Men in Black: International sau Doctor Sleep. Este și ea personaj principal. Și este motivul pentru care apar situațiile alea foarte dramatice care nu prea m-au impresionat. Dar hey, ajută povestea să meargă mai departe, deci mă gândesc că are un rol important.

O avem și pe Zendaya cap de afiș, deși ea nu a apărut așa mult pe ecran. Pe ea probabil o știți din filmele cu Spider Man (astea apărute mai recent). Și e și ea tânără, dar cu un nume că Zendaya știm deja că va ajunge departe. Oricum, ea o joacă pe Chani.

Mai sunt și alte nume mari în film. Dar pentru cineva care nu are treaba cu universul Dune, îmi e greu să rețin toate denumirile și relațiile dintre personaje, așa că o să amintesc pe scurt câteva dintre ele. Îl avem pe Oscar Isaac, ce joacă rolul Ducelui Leto Atreides, Stellan Skarsgård ca Baronul Vladimir Harkonnen, Stephen McKinley Henderson ca Thurfir Hawat, Josh Brolin ca Gurney Halleck și pe restu îi găsiți pe net.

Mențiuni onorabile ar mai fi Dave Bautista în rolul de Beast Rabban Harkonnen. Ceva general dintr-o rasă extraterestră(?) de războinici brutali. Se pare că pe roluri de genul e bun, că e un personaj foarte similar cu Draxx din Guardians of the Galaxy pe care tot el îl joacă. Numai că în Guardians of the Galaxy are un character development mai bun. Și îl mai avem pe Jason Momoa. Știți deja cine e Jason Momoa. El îl joacă pe Duncan Idaho, un fel de Rambo intergalactic. Întrebarea mea este: DE CE L-AU PUS SĂ SE BĂRBIEREASCĂ? Arată dubios. Doar atât zic.

Dune – recenzia la film

Cum vă ziceam, nu am avut contact cu universul Dune decât puțin prin jocul pe PC pe care l-am jucat acum 15(?) ani. Și când mai dau de postări ale fanilor pe site-urile dubioase pe care-mi fac veacul. Deci pentru mine a fost destul de greu să urmăresc toate numele, rangurile, rasele și obiectele cu nume dubioase făcute pe comandă. Probabil și pentru că e greu să înghesui în 2 ore jumate acțiunea unui roman, iar scenariștii au încercat să includă cât mai multe detalii în film. Dar făcând abstracție de la faptul că nu știam cum le cheamă și pe unde sunt, personajele sunt destul de bine definite și la fel și acțiunea. Liniară, ușor de urmărit.

Mai puțin scenele alea, dramatice degeaba. Pe care le-am menționat și mai sus. Adică anumite scene mi s-au părut prea lungi, fără să se întâmple nimic notabil în ele. Doar de dragul dramei? Înțeleg că poate așa se vrea a fi povestea, mai mult bazată pe jocuri politice și personaje cu mai multe „layere”. Sunt și faze de acțiune, ce-i drept. Dar mai mult dramă decât acțiune. Și cumva nu văd cele doua genuri pupându-se foarte bine.

Din punct de vedere vizual, Dune a fost realizat foarte bine. De la decor, la ținutele personajelor și efectele speciale. La capitolul ăsta filmul excelează. O singură nemulțumire am avut, că nu am văzut mai mult din viermii aia giganți de nisip. Parcă pe asta se baza toată povestea nu? Pe viermii gigantici de nisip? Nu? Probabil o să-mi sară în cap cei care sunt fani ai universului Dune.

Și coloana sonoră a fost destul de reușită. Dar că la orice film de cinema, mi se pare o discrepanță între vocile personajelor și celelalte efecte speciale, gen explozii sau chiar coloana sonoră pe alocuri. Adică vocile sunt prea încete, în schimb muzica și efectele sunt prea tari și devin puțin deranjante. Ah, că să nu mai zic că la scenele alea prea dramatice pentru gustul meu, se foloseau și melodii prea dramatice, la un volum prea dramatic. Dar din nou, asta e doar părerea mea proprie și personală. Poate asta și voia să transmită autorul.

Și mai sunt câteva lacune în ce se întâmplă, dar astea sunt din nou, doar gândurile mele. De ce poartă „scuturile” alea dacă oricum mor cum îi atinge o sabie? De ce se bat cu săbii într-un univers futuristic spațial? Să-mi zice-ți vă rog, dacă știți răspunsurile la întrebările astea, mai jos, în comentarii.

Concluzie?

Îmi dau seama după ce am recitit ce am scris că m-am axat pe părțile negative. Dar așa sunt eu, mai negativist. Per total, filmul a fost destul de reușit. Povestea e interesantă, chiar și pentru mine care nu am avut tangențe cu universul ăsta. Personajele bine conturate, acțiunea are sens în mare parte. Iar din punct de vedere vizual, este foarte bine făcut. Deci a meritat să-l văd în cinema, că eu sunt fan al efectelor speciale. Și-mi plac SF-urile. Nu-mi plac dramele, în general. Dar overall, e un film reușit și o să merg să văd și părțile viitoare. Voi l-ați văzut? Cum vi s-a părut?

Categorii: FilmeReviews