Zbor cu balonul – tot ce trebuie să știi despre o plimbare cu balonul cu aer cald și unde poți face asta în Dolj

Publicat de MarianBuzarnescu pe

Ai fost vreodată într-un balon cu aer cald? Sau ai asistat măcar la un zbor cu balonul? Că eu până la 29 de ani nu. Ceea ce nu este așa ciudat. Adică sunt multe lucruri pe care nu le-am făcut până la vârstă asta. Dar mi s-a părut ciudat când am aflat cât de „recent” este acest trend la noi. Și cât de puține baloane cu aer cald sunt în România. Vreau să vă zic cât de interesantă este această experiență, pe care am împărtășit-o recent cu colegii mei de breasla. Dar hai să facem puțină istorie, mai întâi.

Balonul cu aer cald a fost inventat în 1783, de către Stephen și Joeseph Montgolfier. Acel balon a fost făcut din hârtie. Iar primul zbor a fost pe undeva prin Franța. Pentru referință, primul zbor oficial cu un avion, cel al fraților Wright, nu avea să fie pentru încă 120 de ani. Adică tocmai în 1903. Iar elicopterele au apărut chiar mai târziu de asta. Să nu mai vorbim de jetpack-uri, care încă nu au fost inventate.

Deci cum de ce nu a ajuns si la noi acest trend? Ei bine, baloanele cu aer cald, cele moderne, cu arzatoare pe gaz ce pot fi controlate si anvelopa din nylon au fost inventate tocmai in 1961, de catre Ed Yoast.

Mai multe despre balonul cu aer cald

Acum că v-am făcut o scurta lecție de istorie, hai să mergem puțin spre fizică și alte chestii din astea mai tehnice.

Sub balonul cu aer cald ancorat
Sub balonul cu aer cald ancorat

Cum zboară balonul cu aer cald?

Balonul cu aer cald se ridică de la sol urmând legea fizică a lui Arhimede privind forța de flotabilitate. Practic, aerul cald este mai ușor decât același volum de aer rece. Astfel, balonul se ridica și zboară când este aer rece în jurul lui.

Și, având asta în considerare, ne dăm seama că un zbor cu balonul este mult mai ușor de realizat iarna. Și chiar așa și este. Pe timpul verii, când avem parte de temperaturi ridicate, zborul este posibil doar dimineața la răsărit, sau seara înainte de apus. Cum a fost și în cazul nostru, dar despre asta vă zic mai jos.

Din ce sunt făcute baloanele cu aer cald?

După cum ziceam, anvelopa, sau învelișul, este făcut dintr-un material care este și ușor și durabil. Cel mai uzual este folosit nailon. Este făcut din 24 de fășii verticale, cusute cu poliester durabil special și nailon. Coșul, sau nacela, trebuie să fie de asemenea rezistentă pentru a suporta greutatea pilotului, pasagerilor și echipamentului. În mod tradițional se folosea trestie pentru acesta, dar acum se folosesc materiale moderne. La fel, ușoare și durabile. Dar se păstrează aspectul tradițional de cele mai multe ori. Coșul este deschis, deci poți simți liber cum iți bate vântul în plete, dacă ai.

Tot în coș sunt și cilindrii de propan-butan, care sunt conectați la un dublu arzător. Acesta se folosește, ai ghicit, pentru a încălzi aerul din anvelopă, astfel ajungându-se la zbor.

Când și cum zboară balonul?

După cum ziceam și mai sus, vara e mai complicat. Se poate zbura dimineața, după răsărit și până în ora 10. Și seara, cu câteva ore înainte de apus. Adică, pe lumină, obligatoriu. Și cât timp temperatura aerului este cât de cât acceptabilă. Iarna, se poate zbura pe tot parcursul zilei.

Cât despre direcție? Ei bine, de cele mai multe ori, vântul este cel care îl ghidează. Pilotul putând face mici ajustări, totuși. Tot vântul este și cel mai mare „dușman” al baloanelor cu aer cald. Vântul nu trebuie să depășească 10km/h pentru a se putea zbura cu balonul cu aer cald.

Este sigur un zbor cu balonul?

Este probabil cel mai sigur mod de a zbura. Cât timp se respectă toate regulile, adică. Căci balonul cu aer cald este considerat o aeronavă, și că orice aeronavă trebuie să se supună unor reguli. Și norme de siguranță. Un pilot acreditat cunoaște toate aceste reguli și poate asigura buna desfășurare a zborurilor.

Fun fact: chiar dacă, deși este foarte probabil acest lucru, ambele arzătoare s-ar defecta simultan în timpul zborului, balonul vă cădea cu o viteză de maxim 5.5m/s, anvelopa comportându-se ca o parașută. Chiar dacă aterizarea în situația aceasta este mai dură, nu este periculoasă pentru viața pasagerilor.

Ce tipuri de zbor cu balonul cu aer cald există?

Exista trei utilizari principale pentru un balon. Acestea sunt:

  1. Zbor liber: Zborul tradițional, liber, după cum îi spune și numele. Balonul se poate înălța până la cca. 1000 metri, iar durata unui astfel de zbor este în jur de o oră;
  2. Zbor ancorat: Balonul este, te-ai prins, ancorat la sol, cu niște frânghii. Astfel, nu „părăsește” zona. La un astfel de zbor, balonul se înălță la 10, 20 sau 30 de metri maxim. Fiecare ridicare poate dura până în 5 minute, astfel, un balon normal (în care pot urca 3-4 oameni, pe lângă pilot) poate acomoda până la 60 de persoane într-o oră;
  3. Zbor promoțional: Pe anvelopa balonului se pot plasa bannere publicitare. Și avem reclame în cer.

Zbor cu balonul în Dolj și împrejurimi

După cum ziceam, pe la noi prin zonă nu prea au existat astfel de activități până mai recent. Prin alte zone ale țării, mai ales la nord de Carpați, au apărut mai de mult.

În 2016 însă, a luat naștere un proiect foarte mișto, urmând visele unor entuziaști îndrăgostiți de zborul cu balonul cu aer cald, după cum se auto-proclamă. Care au dorit să împărtășească aceste sentimente cu cât mai multă lume. Așa a apărut „Aventura Baloanelor”. În 2016 vă ziceam, în urma unui proiect realizat de ARIES Oltenia împreună cu Incubatorul de Afaceri Vidin și Incubatorul de Afaceri Montana. Adică frații noștri bulgari, de peste Dunăre. În urma proiectului (Aventura cu balonul, un nou produs turistic transfrontalier pe numele lui întreg) s-au achiziționat 2 baloane: unul pentru Romania și unul pentru Bulgaria. Adică pentru reprezentanții asociațiilor ce au luat parte la proiect.

Din nefericire eu nu am luat parte atunci la proiect. Și din câte îmi amintesc, am ratat șansa de a zbura pe lângă Belogradchick, cu ocazia unui alt proiect realizat de aceiași oameni mișto, din cauza zilelor de concediu (sau lipsa lor, mai exact). Dar este okay, a fost o experiență frumoasa și la noi în Dolj, și sigur nu vă fi ultima, acum că am prins gustul.

Festivalul Aventura Baloanelor

Actorul principal în această poveste este Silviu Bratu, cel care a și fost pilotul nostru. Și omu’ e chiar pasionat de asta, credeți-mă. Îl știu de ceva timp.

În 2019, a organizat și primul festival al baloanelor cu aer cald la sud de Carpați: Festivalul Aventura Baloanelor. A fost un eveniment foarte mișto, organizat la Aerodromul Clinceni-Băilești. Dar au venit acolo oameni numeroși, de departe. Chiar și din București. Și s-au bucurat de activități și de zboruri cu balonul.

Din nefericire însă, a venit pandemia, bat-o vina. Și nu s-au mai putut face alte ediții. Până acum. Dar viitorul suna promițător.

Cursuri de zbor cu balonul cu aer cald

După cum iți ziceam, baloanele cu aer cald sunt considerate aeronave, deci e nevoie de o acreditare pentru a putea pilota unul. Din fericire pentru tine, din 2021 avem și prima școală privată pentru licențierea piloților de baloane cu aer cald din România. Unde poți participa la cursuri teoretice și practice cu calificarea de clasa balon cu aer cald.

Ca să participi la curs trebuie să ai 16 ani împliniți și să deții un certificat medical minim clasa 2.

Zbor cu balonul, spectaculos
Zbor cu balonul, spectaculos

Cursul constă în două module de pregătire, teoretică și practică. Modulul teoretic parcurgerea a unui minim de 50 de ore de teorie. Și în caz că vă întrebați, sunt 9 materii pe care cursanții trebuie să le stăpânească:

  • Legislație aeronautică și reglementări;
  • Cunoașterea balonului;
  • Performanțe de zbor și planificarea zborului;
  • Performanțe umane;
  • Meteorologie;
  • Navigație;
  • Proceduri operaționale;
  • Principii de zbor;
  • Comunicaţii.

Iar mai apoi, modulul practic, alcătuit dintr-un program de pregătire în zbor cu un minim de 16 ore de zbor.După examenul de absolvire al școlii urmează examenul pentru dobândirea licenței de pilot clasă balon cu aer. Începând cu anul 2022 Certificarea piloților de balon aer cald în România este făcută de Aeroclubul României. Examenul constă în probă scrisă (tip grilă) la cele 9 materii, după care urmează proba practică în zbor.4

Bloggerii și Aventura Baloanelor

Trecem acum la experiența mea și a colegilor mei bloggeri. Căci da, am luat și noi parte la o astfel de experiență. La invitația lui Silviu, desigur.

Așa că ne-am urcat frumușel în mașini și am ieșit la câțiva kilometrii în afara Metropolei pe care o numim noi Craiova. Mai exact lângă Predești. Unde este un aerodrom. Aerodromul SkyFun Predești.

Hangarul de la SkyFun Predești
Hangarul de la SkyFun Predești

Unde au și piscină. Eu am mai fost pe la piscina pe la SkyFun, și-mi place. Au și ei un avion, cu care de asemenea mi-am propus să dau o tura la un moment dat, dar până acum mi-am făcut doar poze cu el.

Avioane
Avioane

Pentru că ajunsesem mai devreme, și vântul era puțin șugubăț, ne-am bucurat și de puțină bălăceală înainte de a ne ridica la cer.

Dar am și primit training-ul adecvat, de la Silviu. Care ne-a dat mai multe detalii despre zborul cu balonul cu aer cald și experiența lui cu acest domeniu.

Silviu Bratu - vorbindu-ne despre zbor cu balonul în fața piscinei
Silviu Bratu – vorbindu-ne despre zbor cu balonul în fața piscinei

După care, am trecut la treabă. Și zic, efectiv, treabă. Căci cu balonul nu e așa ușor precum ai crede.

Cum se pregătește un zbor cu balonul

Acesta, după ce a fost transportat la locație, trebuie montat și gonflat.

Și e destul de greu. Dar e bine că am fost mulți. Inițial mă miram cum poate să se ridice la cât de grea e nacela.

Apoi am văzut ce mare e și anvelopa. Și mi-am dat seama. De faptul că uneori, mărimea contează.

Desigur, după ce am asamblat toate piesele (mă refer la noi ca grup, că eu mai mult am făcut poze) am trecut și la partea cu gonflatul.

Desigur, unii dintre noi au profitat de faptul că acest proces durează mai mult. Așa că ne-am făcut poze.

Apoi vine partea amuzantă. Foc!

Ca să produci aer cald, cel mai eficient este focul. Soarele apunea deja, căci vântul ne-a făcut să începem mai târziu decât speram. Așa că flacăra din arzătoare ne-a bucurat și de un spectacol de lumini.

De parcă luna plină și foarte mare, nu era spectacol destul.

Lună plină și lună mare
Lună plină și lună mare

Apoi a urmat partea și mai amuzantă. Am luat parte la un zbor ancorat. Adică nu a durat foarte mult, și nu ne-am ridicat decât la câteva zeci de metri. Dar a fost o experiență foarte mișto. Cum ar zice Patrisia, a fost „scurt dar plăcut”. Zborul, nu te mai gândi la prostii.

Ne-am urcat pe rând, toți bloggerii. Ai fi surprins cât de mulți au acceptat provocarea. Pentru că chiar e ceva inedit.

Desigur, cât timp ne așteptam rândul, eram creativi.

Daniel încercând să fie artistic
Daniel încercând să fie artistic

Ce faci după ce ai terminat zborul?

Iți strângi jucăriile și pleci acasă. Bine, nu chiar așa. Dar balonul trebuie strâns. Și este și asta poate chiar mai greu decât asamblatul. Și pentru că era noapte, am făcut asta la lumina farurilor BMW-ului lu’ Mircea.

Strângând balonul la lumina farurilor de BMW
Strângând balonul la lumina farurilor de BMW

Cu toate astea, cât timp te distrezi, orice activitate este plăcută.

Muncim, dar ne și distrăm
Muncim, dar ne și distrăm

Și în mod tradițional, aristocrații francezi desfăceau o sticla de șampanie după un zbor reușit. Noi am zis să rămânem în zona noastră. Așa că am băut vinuri oltenești. Alea bune pe care le luăm cu noi când mergem și prin deplasări.

Bând vinuri oltenești după o zi reușită
Bând vinuri oltenești după o zi reușită

Am ciocnit câte un pahar de vin, după care Silviu ne-a făcut încă o surpriză. Și ne-a dat diplome.

Bărbos fericit că a luat diplomă după un zbor cu balonul
Bărbos fericit că a luat diplomă după un zbor cu balonul

Uite ce fericit eram. Nu știu dacă eram mai fericit de la zbor sau de la vin. Probabil o combinație între cele două.

Cât costă zborul cu balonul cu aer cald?

Neprețuit, dacă mă întrebi pe mine. Că e o experiență inedită. Dar din nefericire, totul în viață costă. Iar după ce am văzut câtă muncă necesită această activitate, și de câtă pregătire are nevoie pilotul, pot zice că sunt prețuri justificate. Deci dacă și tu vrei să te bucuri de un zbor cu balonul, iată cât costă asta:

  1. Un zbor liber, de o oră, costă 150 de euro/persoană. Și se face pentru grupuri de 2-4 persoane, cu mențiunea că dacă sunt 4 persoane, prețul total este de 550 de euro;
  2. Un zbor ancorat, pentru diverse evenimente, costă 600 de euro oră. După cum vă ziceam, într-o oră se pot bucura până la 60 de persoane de ridicarea cu balonul;
  3. Un zbor VIP, adică pentru 2 persoane, cu scopuri mai speciale, cum ar fi cereri în căsătorie, costă 500 de euro.

Acum, nu știu ce faceți voi, dar eu mă gândesc deja la un zbor liber. Căci mi-a plăcut așa mult zborul ancorat, încât o oră de zbor liber peste păduri și natură și chestii, trebuie să fie uimitor. Ceea ce vă recomand și vouă!

P.S. Nu toate imaginile din acest articol îmi aparțin. Unele dintre ele au fost furate de la Daniel și Ion Mihăescu.


0 comentarii

Comentează!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: